Isnin, 9 Februari 2015

on Leave a Comment

Perbezaan Antara Iri Hati dan Cemburu




Iri hati sering berlaku apabila anda melihat orang lain mengalami sesuatu yang andai ingin mempunyai. Andan mendapatkan angan di dalam diri anda seperti anda mahu juga apa yang mereka ada. Tetapi perasaan ini tidak semestiNya membawa kepada iri hati, sebagai contoh, kata salah satu daripada rakan-rakan anda mampu memiliki apa yang diingini, tetapi anda iri hati dengan mereka dan dengan itu anda datang kepada mereka dan bertanya kepada mereka apakah rahsia mereka sehingga memperoleh apa yang diinginkan atau mungkin juga boleh menyertai mereka dan melakukan apa yang mereka lakukan. Ini adalah satu contoh sambutan yang yang tidak membawa kepada iri hati tetapi ini untuk memberi motivasi pemikiran progresif.

Cemburu adalah berbeza, ia adalah sebuah negara sama sekali negetif, regresif fikiran. Pemikiran cemburu mengatakan "Saya mahu ape yang anda ade dan dengan itu anda berusaha untuk mempunyai yang sama". Ini adalah sangat berbeza dari iri hati kerana sekarang penekanan bukan pada anda untuk bergerak ke hadapan, tetapi lebih kepada mengekalkan ke belakang. Itulah sebabNya cemburu boleh merosakkan dan memakan semua individu yang cemburu masuk ke dalam fikiran yang terlalu barani untuk mengawal keseronokkan orang lain. Alamak!! 





Sedikit perasaan cemburu kadang-kadang boleh difahami dan sayan akan bercakap tentang 'Mengapa' dalam satu minit. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja masuk ke dalam cemburu kronik, saya tidak terfikir ia adalah keterlaluan kerana ia melibatkan rasa hak untuk mengawal. Sedar tak, kebanyakkan manusia diluar terdedah kepada cemburu, mereka akan bekerja bagi mengurangkan cemburu daripada berulang. Cemburu adalah satu emosi dimana perlu 'MemulukNya' sebagai tanda Cinta yang wujud itu kuat. Malah ia adalah bertentangan, cemburu dari perspektif pemuliharaan diri sendiri, tidak suka terhadap orang lain.

Kebanyakkan masyarakat seolah-olah mencirikan cemburu sebagai tindak balas semula jadi kepada sesuatu dan boleh berkongsi dengan orang lain. KebiasaanNYa dalam situasi romantik, seksual, cinta atau sebalikNya intim. Ini benar-benar keliru, daya cemburu ini tidak berasal daripada perkongsian sesuatu yang istimewa untuk anda sebalikNya ia datang dari perasaan bahawa anda akan kehilangan perkara yang istimewa untuk dikongsi. Sudah tentu, walaupun orang-orang yang tidak berasa cemburu juga takut kehilangan sesuatu yang berharga. Ini adalah sebahagian daripada pengalaman manusia

Saya masih ingat pada satu ketika saya bertanya diri sendiri, cemburu kepada kawan baek sendiri berkawan dengan kawan yang lain seperti wujudNya  hubungan romantis denganNya. Hmmm, Ia jelas kepada saya sekarang bahawa perspektif ini mempunyai kaitan dengan ketakutan dan kerugiaan. Sama ada monogami dogmatik atau "satu lelaki, beberapa perempuan" versi poligami. Sekarang, anda mungkin berfikir bahawa ini adalah idea yang tidak masuk akal, tetapi benar-benar. Berfikir sejenak tentang berkahwin atau bercerai. Anda tidak boleh melakukan ini sendiri tanpa keluarga. 

Ingin tahu apa yang tidak membantu? Jujur, komunikasi terbuka - di mana, bukanNya menghadapi kerugian dengan minda cemburu terbatas, kita menjadi terbuka tentang takut kita kehilangan dan boleh bercakap mengenaiNya lebih tenang. Ia boleh menjadi sangat sukar untuk melakukan kerana ia mendedahkan anda kepada yang terdedah. Kelemahan adalah sebahagian daripada hubungan intim! Anda terdedah setiap masa, samaada suka atau tidak! Saya mengatakan bahawa ia adalah lebih baik untuk mempunyai pemegang pada kelemahan itu dan dapat menguruskanNya dan bukanNya pembakaran yang menguruskan anda.








0 ulasan:

Catat Ulasan

♥..... Princess Flynn's ..... ♥. Dikuasakan oleh Blogger.

Happiness In This World and The Hereafter ..... ♥

"If you Love two people

and then you choose

the latter because

if you loved the first person

you will not have

a second person ..."

Catatan Popular

Don't Forget To Join US Our Community
×
Widget