Sabtu, 21 Mac 2015

on Leave a Comment

Keanehan Pulau Socontra - Yamen

Pulau Socotra adalah pulau terbesar di Yemen, kira-kira 125km panjang dengan 44km luas dan penduduk seramai 55,000 dengan bahasa daerah mereka sendiri dan budaya, mereka juga bercakap dalam bahasa Arab. Kawasan pesisiran pantai didiami oleh majoriti nelayan berasal dari Afrika, menggunakan pondok Afrika manakala wadi yang didiami oleh Nomads asal Arab dan rantau pergunungan yang didiami oleh Nomads & Keturunan satu suku kaum Arab Selatan lama bercakap lama dialek Arab Socotri berkaitan dengan Mahari dialek. Socotra adalah ahli sekumpulan empat pulau terpencil Abd Al-Kuri, Samha & Darsah. Terdapat juga pertalian menarik dengan kumpulan-kumpulan lain termasuk pulau-pulau Seychelles & beberapa pulau-pulau terpencil di Lautan Atlantik.









TUMBUH-TUMBUHAN DAN FLORA

Sehingga kini, kira-kira 900 tumbuhan vaskular telah direkodkan dari Socotra, di mana antara 300 (termasuk beberapa lima belas spesies terhad kepada Abd al Kuri) yang ditemui di tempat lain (iaitu spesies endemik) mereka yang mencipta tumbuh-tumbuhan yang pelik - dan membuat kepulauan dunia ini kesepuluh terkaya kumpulan pulau untuk spesies tumbuhan endemik.







BINATANG DAN SPESIES

Fauna Socotra adalah menarik. Pulau Socotra adalah rumah kepada 180 spesies dan ia juga adalah satu titik tuan rumah bagi banyak burung berhijrah serta pembiakan lebih 45 spesies seperti Flamingos, Kettle Bangau, Reef Hearns, gulls, dan lain-lain. Kepadatan paling tinggi dalam dunia untuk Vulture Mesir telah berdaftar di pulau itu. 

Terdapat 190 spesies rama-rama dan dengan sejumlah besar endemi. Fauna reptilia dan serangga juga sangat kaya. Terdapat 600 spesies serangga dengan 90% dengan kadar yang tinggi endemik. Fauna reptilia juga sangat kaya dengan 19 daripada sejumlah 22 spesies dianggap sebagai endemi.













0 ulasan:

Catat Ulasan

♥..... Princess Flynn's ..... ♥. Dikuasakan oleh Blogger.

Happiness In This World and The Hereafter ..... ♥

"If you Love two people

and then you choose

the latter because

if you loved the first person

you will not have

a second person ..."

Catatan Popular

Don't Forget To Join US Our Community
×
Widget