Isnin, 13 April 2015

on Leave a Comment

21 Keindahan Alam yang Sungguh Mempersonakan ...

Dunia dipenuhi dengan keindahan dan tumbuh-tumbuhan yang berwarna- warni. Berapa banyak lokasi keindahan alam ini telah anda lawati? Saya yakin, terdapat 21 kawasan keindahan yang disenaraikan di bawah ini pernah pembaca lawati. Jom kita saksikan keindahan warna warni yang terdapat di seluruh dunia ini ....

1. HiTACHi SEASiDE PARK, JEPUN


Hitachi Seaside Park, Jepun, yang terletak di Hitachinaka, Ibaraki wilayah, Jepun, bersebelahan dengan Pantai Ajigaura, adalah sebuah taman bunga dan destinasi pelancongan yang popular. Taman ini merangkumi kawasan seluas 3.5 hektar dan bunga yang luar biasa sepanjang tahun. Taman ini juga amat terkenal dengan nemophilas biru. Nemophilas ialah bunga tahunan dengan kelopak biru telus. Pada musim bunga, lebih daripada 4.5 juta nemophilas biru mekar di seluruh taman. Tempoh mekar dipanggil "Harmony Nemophilia" dan menarik ramai pengunjung. Hitachi Seaside Park harus dilihat bagi sesiapa yang meneroka ke negara Jepun.

2. DANXiA ZHANGYE, CHiNA


Bentuk muka bumi di Danxia Zhangye, China merujuk kepada pelbagai landskap ditemui di tenggara dan barat daya China yang "terdiri daripada katil merah dicirikan oleh cenuram curam". Ia adalah sejenis unik geomorfologi petrografi yang boleh didapati di China. Bentuk muka bumi Danxia terbentuk daripada batu pasir merah berwarna. Bentuk muka bumi kelihatan seperti topografi kars yang membentuk di kawasan pergunungan oleh batu kapur.

3. BUNGA WiSTERiA TUNNEL, JEPUN


Bunga Wisteria Tunnel, Jepun terletak di bandar Kitakyushu Kawachi, Jepun. Fuji Garden adalah rumah yang luar biasa kepada 150 Wisteria pokok bunga yang merangkumi 20 spesies bunga yang berbeza. Tarikan utama taman ini adalah terowong Wisteria yang membolehkan para pengunjung untuk berjalan di bawah terowong yang mempersonakan dengan pelbagai warna. Terletak kira-kira 6 jam dari Tokyo dan masa yang terbaik untuk melawat adalah dari akhir April hingga pertengahan Mei. Taman ini adalah peribadi dan terjaga sehinggakan ada bayaran untuk masuk.

4. LADANG TULiP, BELANDA


Ladang Tulip, Belanda. Ladang tulip di  Belanda ialah mempunyai kawasan yang luas dan penuh dengan bunga tulip yang indah dan berwarna-warni serta pelbagai beza. Ia menjadikannya menarik dan berwarna-warni seperti pelangi.

5. GUNUNG TiANZi, CHiNA


Tianzi Mountains, China, terletak di Zhangjiajie di Wilayah Hunan China, berhampiran dengan Lembah Suoxi. Ia dinamakan selepas petani Xiang Dakun daripada kumpulan etnik Tujia, yang mengetuai pemberontakan petani tempatan yang berjaya 'dan memanggil dirinya "tianzi" itu. Ini bermakna "anak syurga" dan adalah gelaran tradisional maharaja Cina. Selepas melihat gunung-gunung terapung yang datang dari dalam filem Avatar, gunung ini juga telah berlaku seolah-olah seperti sama.

6. TAMAN TAKiNOUE, JEPUN


Taman Takinoue , Jepun. Digelar bunga phlox lumut dan aroma manis yang unik memberi inspirasi kepada kegembiraan di hati orang Hokkaido.  Ini kerana kemunculan bunga phlox lumut menandakan permulaan sebenar musim bunga dan memberitahu rakyat Hokkaido bahawa ia bukan mus sejuk lagi. Jadi, taman ini berkeluasan 10,000 meter persegi. Taman ini penuh dengan bunga phlox lumut dan ia merupakan suatu permandangan yang benar-benar menakjubkan serta mengagumkan.

7. STREET BONN BLOOMiNG, JERMAN


Street di Bonn Blooming ialah bunga yang mengubah wajah kota. Salah satu jalan yang paling indah adalah di Bonn dan ia tidak dapat dilihat di tempat lain. Sukar untuk mempercayai bahawa tempat-tempat seperti ini wujud dalam kehidupan sebenar. Ia boleh didapati hanya dua hingga tiga minggu. Tambahan, apabila pokok ini pada peringkat nan indah mekar, anda boleh menikmati serta berjalan di atas jalan yang menakjubkan ini.

8. SALAR DU UYUNi, BOLiViA, BRAZiL


Salar du Uyuni, Bolivia adalah 'rata garam' yang terbesar di dunia dengan keluasan 10.582 kilometer persegi. Ia terletak di Potosí dan Oruro jabatan di barat daya Bolivia, berhampiran puncak Andes dengan ketinggian 3,656 meter atas paras laut.

9. PANTAi MERAH, CHiNA


Pantai Merah, China yang terletak di Dawa County, Panjin, Liaoning, China dan terkenal dengan landskap yang memaparkan genus rumput merah Sueda. Ia berpusat di tanah lembap yang terbesar dan buluh paya di dunia. Landskap ini terdiri daripada laut cetek dan air pasang-tanah.

10. NAiCo MiNE, MEXiCO


Naico Mine, Mexico adalah sebuah lombong kerja yang terkenal dengan kristal selenite yang luar biasa.

11. GUNUNG RORAiMA, AMERiKA SELATAN


Gunung Roraima, Amerika Selatan adalah gunung yang paling tua daripada rantaian Pakaraima dan merupakan dataran tinggi di Amerika Selatan. Pertama yang dijelaskan oleh Inggeris explorer Sir Walter Raleigh pada tahun 1596, kawasan puncak 31km ini dipertahankan dari semua arah oleh tebing-tebing tinggi yang semakin meningkat hingga 400 meter.

12. MENDENHALL ICE CAVES, ALASKA, U.S


Mendenhall Ice Caves, Alaska adalah glasier dengan keluasan kira-kira 12 batu (19 km). Kedudukannya di rantau tenggara negeri Amerika Syarikat Alaska. Glasier dan sekitar Landskap dilindungi 5,815 ekar. Kawasan Rekreasi ini dijaga oleh unit-persekutuan dan ditetapkan di Tongass Dalam Hutan Negara.

13. LAVENDERS FiELDS, PERANCiS


Lavender Fields, di Hartley Park Farm dan berada di tengah-tengah kawasan desa Hampshire. Mempunyai keluasan yang besar dan menjadikan Lavenders kelihatan sungguh cantik dan indah.

14. LAKE RETBA, SENEGAL, AFRiKA


Lake Retba, Senegal terletak di utara semenanjung Bab Vert Senegal, timur utara Dakar. Ia dinamakan sedemikian bagi perairan yang berwarna merah jambu, yang disebabkan oleh Dunaliella salina alga di dalam air yang menghasilkan pigmen merah yang menggunakan cahaya matahari untuk mewujudkan lebih banyak tenaga dan menukarkan perairan berwarna merah jambu. Warna amat ketara semasa musim kemarau. Tasik ini juga dikenali dengan kandungan garam yang tinggi, seperti mana yang dilakukan oleh Laut Mati. Ini membolehkan orang ramai untuk terapung dengan mudah.

15. GUA HANG SON DOONG, ViETNAM


Gua Hang Son Doong di Vietnam adalah sebuah gua di Phong Nha-K dan berada di dalam Taman Negara. Pada masa Jogja, gua ini merupakn gua yang terbesar dan terkenal du Dunia dengan kedudukannya berhampiran dengan Sempadan Laos-Vietnam. Di dalam gua ini mempunyai sungai bawah tanah yang mengalir cepat dan besar.

16. LADANG TEH, CHiNA


Ladang Teh, China. Wilayah pantai Zhejiang amat terkenal dengan ladang teh hijau yang amat cantik.

17. LADANG BUNGA CANOLA, CHiNA


Ladang Bungs Canola, China. Pada awal musim bunga anda boleh menyaksikan suatu keindahan yang menakjubkan iaitu "Golden Sea" bunga canola. Ladang bunga canola di China adalah salah satu tarikan di mata dunia kerana keindahan ini hanya boleh didapati di Luoping, Yunnan, China. Tanah ladang yang luas ini seperti diliputi dengan emas apabila bunga sesawi kuning ini dipancar oleh sinaran matahari hingga ke kaki langit. Masa terbaik untuk melawat Luoping adalah Februari hingga Mac dan menjelang Jun musimnya akan berakhir.

18. TASiK HiLLiER, AUSTRALiA


Tasik Hillier, Australia adalah tasik di Tengah Pulau yang terbesar di Kepulauan Australia Barat. Pulau yang kecil ini mempunyai ciri yang ketara kerana tasik ini berwarna merah jambu.

19. BLACK FOREST, JERMAN


Black Forest, Jerman adalah hutan banjaran gunung di Baden- Württemberg, barat daya Jerman. Ia bersempadan dengan lembah Rhine di sebelah barat dan selatan. Puncak tertinggi adalah Feldberg dengan ketinggian 1, 493 meter.

20. TAMAN BULUH HUTAN, CHiNA


Taman Buluh Hutan di Taman Negara Sichuan, China merupakan kumpulan kedua dengan Taman Negara China. Keluasan mawasan ini adalah sekitar 120km.

21. ANTELOPE CANYON, ARiZONA, U.S


Antelope Canyon adalah tempat yang paling dikunjungi, yang terletak di atas tanah berhampiran Navajo Page, Arizona. Antelope Canyon merupakan lokasi popular untuk jurugambar dan pelawat bagi sumber perniagaan dan pelancongan untuk Negara Navajo. Tempat ini terkenal dengan ngarai (gaung). Ngarai (gaung) yang sempit terbentuk oleh haus air melalui batu. 







0 ulasan:

Catat Ulasan

♥..... Princess Flynn's ..... ♥. Dikuasakan oleh Blogger.

Happiness In This World and The Hereafter ..... ♥

"If you Love two people

and then you choose

the latter because

if you loved the first person

you will not have

a second person ..."

Catatan Popular

Don't Forget To Join US Our Community
×
Widget