Ahad, 5 April 2015

on Leave a Comment

Alam Semula Jadi : Antartika Mencapai Suhu yang Tertinggi Dalam Rekod ...


MOSCOW - Benua selatan pada Bumi mungkin telah mencecah hari yang paling panas pada hari Selasa (31 Mac 2015) apabila jangka suhu meningkat kepada 63.5°F (17.5°C), lebih daripada 30 darjah di atas suhu purata Antartika bagi bulan Mac.

Suhu pada hari semalam memecah rekod Antartika 63.3°F,  direkodkan hanya sehari lebih awa dan mengungguli tertinggi sebelum ini sebanyak 59°F, yang dicatatkan pada tahun 1974.

Pada 26 Januari 2015, beberapa keping gambar pencairan ais yang bertaburan di sepanjang beachshore di Punta Hanna, Pulau Livingston, South Shetland Island Nusantara, Antartika. Air memakan pada ais Antartika dan mencair sehingga ia mencecah lautan. Sebahagian lapisan ais mencair perlahan-lahan dan  menuangkan ke dalam laut, 130 bilion tan ais (118 bilion tan metrik) bagi setiap tahun sejak sedekad yang lalu, menurut pengiraan satelit NASA.

Rekod tinggi baru telah dicatatkan di Esperanza Pangkalan Argentina di bahagian utara Semenanjung Antartika, yang dikenali sebagai salah satu tempat pemanasan terpantas di bumi. Rekod pada hari Isnin diperhatikan di Marambio Base, kira-kira 60 kilometer dari sini.

Sejarah Ramalan Cuaca Bawah Tanah, Christopher Burt berkata kepentingan kenaikan suhu di kedua-dua pangkalan dalam tempoh dua hari telah melebihi angka yang dicatatkan dalam tempoh lima puluh tahun yang lalu.


Antartika bukanlah salah satu tempat yang mengumumkan rekod tertinggi setakat ini, pada tahun ini. Lima negara-negara serta wilayah telah menetapkan rekod tertinggi yang baru dalam tempoh tiga bulan pertama 2015. Malah, menurut Cuaca Bawah Tanah, 46 negara telah menetapkan atau terikat rekod haba baru (dan empat negara telah ditetapkan pada tahap paling rendah) sejak 2010.




Sumber : PNA / Sputnik;






0 ulasan:

Catat Ulasan

♥..... Princess Flynn's ..... ♥. Dikuasakan oleh Blogger.

Happiness In This World and The Hereafter ..... ♥

"If you Love two people

and then you choose

the latter because

if you loved the first person

you will not have

a second person ..."

Catatan Popular

Don't Forget To Join US Our Community
×
Widget