Rabu, 22 April 2015

on Leave a Comment

BAHAYA !!! Tidur dengan Lampu Menyala ...

Gambar Hiasan

Kanak-kanak yang tidur dengan lampu menyala berisiko mengidap leukemia. Para ilmuwan menemukan bahawa tubuh perlukan suasana gelap dalam menghasilkan zat kimia untuk melawan penyakit kanser.
Tubuh memerlukan zat kimia untuk mencegah kerosakkan DNA dan ketiadaan zat melatonin tersebut akan menghentikan asam lemak daripada menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya.


Prof. Tussle Reiter
Prof. Russle Reiter dari Texas University yang membuat penelitian tersebut mengatakan “Sekali anda tidur dan tidak menyalakan lampu selama satu minit. Otak anda akan segera menemukan bahawa lampu  yang menyala seharian boleh menyebabkan produksi zat melatonin menurun”.

Jumlah kanak-kanak yang menghidapi penyakit leukimia semakin meningkat naik dan menjadi dua kali ganda dalam kurun 40 tahun terakhir. Sekitar 500 orang anak muda dibawah usia 15 tahun didiagnosa menderita penyakit dan sekitar 100 orang meninggal.



Salah seorang kanak-kanak
yang menghidapi penyakit
leukimia ... 
Satu pertemuan dengan seorang kanak-kanak yang menderita leukimia diadakan di London dan menyatakan bahawa orang yang menderita kanser adalah akibat terlalu lama memakai lampu waktu tidur pada malam hari dibanding dengan yang tidak pernah memakai lampu waktu tidur.

Hal ini telah menekan produksi melatonin dimana normalnya terjadi antara jam 9 malam sehingga jam 8 pagi. Penelitian terdahulu telah menunjukkan bahawa orang-orang yang paling mudah diserang adalah para pekerja shift yang memiliki risiko terkena kanser payudara.



Lampu berwarna merah atau kuning
Pada kenyataannya, orang-orang buta tidak peka terhadap melatonin dan  memiliki risiko yang lebih rendah mengidap kanser. Oleh itu, kepada orang dewasa disarankan untuk menggunakan lampu tidur yang suram seperti warna merah atau kuning, sekiranya anak-anak mereka takut pada kegelapan.





0 ulasan:

Catat Ulasan

♥..... Princess Flynn's ..... ♥. Dikuasakan oleh Blogger.

Happiness In This World and The Hereafter ..... ♥

"If you Love two people

and then you choose

the latter because

if you loved the first person

you will not have

a second person ..."

Catatan Popular

Don't Forget To Join US Our Community
×
Widget